باهوش تر باشیم

در این مقاله میخواهیم به مفهوم هوش بپردازیم. انواع هوش را بشناسیم. با روش های بهبود دهنده آن بیشتر آشنا شویم.

این مقاله ای هست که خواندن آن به همه گروه های سنی پیشنهاد میشود.

بهره هوشی چیست؟

بهره هوشی در واقع عددی است که بیانگر هوش عمومی شماست.

 برای به دست آوردن آن با یک آزمون، نمره فرد را در هر یک از مهارتهای زیر به دست آورده با هم جمع می کنند: 

– استدلال کلامی

– مهارتهای ریاضی

– دید فضایی

– سرعت پردازش داده ها

– حافظه

  • در آزمون های هوش هم ” هوش سیال ” یا fluid intelligence و “ هوش ثابت” یا ” crystalized intelligence” ارزیابی می شود. 

هوش سیال عبارت است از توانایی یادگیری مطالب جدید و تفکر انتزاعی 

هوش ثابت عبارت است از دانشی که فرد قبلا به دست آورده است.

اشکالات تست های هوش چیست؟

بهره هوشی چیست؟

 از ایراداتی که به این آزمونها گرفته می شود این است که همه مهارت ها را اندازه نمی گیرند. مهارتهایی از قبیل موارد زیر:

– حس عام یا عقل سلیم

قوه قضاوت صحیح بر اساس تجارب به دست آمده در جهان پیرامون. مثلا این که بتوانی حدس بزنی اگر به فلان فرد اعتماد کنی چه نتیجه ای حاصل خواهد شد.

عقل سلیم

– توانایی تصمیم گیری

– هوش هیجانی

– شخصیت 

انواع هوش کدامند؟

در سال 1983  پرفسور هوارد گاردنر این تئوری را مطرح کرد که هوش به انواع مختلف قابل تقسیم است که عبارتند از:

 هوش زبانی (linguistic) 

– هوش منطقی و ریاضی 

– هوش فضایی : یعنی توانایی مجسم کردن شکل سه بعدی اشیا در فضا. 

کسانی که بیشتر از این نوع هوش برخوردارند توانایی دستکاری تصویر سه بعدی اشیا در ذهن خود را دارند و به همین دلیل در کارهایی  از قبیل رانندگی یک کامیون تا خلق یک اثر هنری و یا معماری یک سازه پیچیده بهتر از دیگران عمل می نمایند.

– هوش موسیقایی

– هوش کینستتیک جسمی (bodily kinesthetic)

 این افراد به خوبی قادرند از دستهای خود استفاده کنند و حرکات بدنی ظریفی را به خوبی هماهنگ نمایند، لذا می توانند جراح های خوب یا ورزشکاران قابل یا کارگران حرفه ای ماهری شوند.

هوش بدنی جنبشی

– هوش  بین فردی (interpersonal)

این افراد کلیدهای اجتماعی را بهتر درک کرده از حس همدلی بالاتری برخوردارند .

لذا در کارهای گروهی موفق بوده می توانند سیاستمدار، آموزگار یا مدیر شوند.

– هوش درون فردی (intrapersonal)  یعنی قابلیت درک عادات و محرکها و مشوق های خود.

 چنین افرادی توانایی خوداشتغالی بالایی دارند. مثلا غالب نویسندگان از هوش درون فردی بالایی برخوردارند.

هوش درون فردی

 هوش طبیعت گرایانه naturalistic

 توانایی تشخیص و طبقه بندی عناص طبیعی مثل گیاهان و جانوران است. افرادی که از چنین هوشی برخوردارند می توانند گیاه شناس،جانورشناس،  یا کارشناس هواشناسی شوند.

هوش طبیعت گرایانه

۱۷ روش برای باهوش تر شدن

مطالعه، مطالعه ، مطالعه

 نه تنها با مطالعه می توان اضطراب را کاهش داد بلکه می توان قدرت ذهن را با آن تقویت نمود.

مطالعه به شما کمک می کند تا قدرت تمرکز خود را بالا ببرید، حافظه خود را تمرین دهید، مسایل را از چندین زاویه ارزیابی نمایید و ایده های جدید بیاموزید.

یک گنجینه لغت شوید

بر افزایش دامنه واژگان خود تاکید داشته باشید.

 ما در قالب  واژه ها  فکر می کنیم و هرچه این ادوات اندیشیدن بیشتر باشد قدرت تفکر و حل مساله بالاتر می رود.

حافظه خود را به چالش بکشید

تکنیک های حافظه را به کار بگیرید.

از انزوای اجتماعی پرهیز کنید

تکنیک حافظه

تکنیک های حافظه را به کار بگیرید.

تمرکز لیزری

تلاش برای انجام بیش از یک کار در آن واحد قدرت تمرکز مغز را کاهش می دهد.

 از عوامل پرت کننده حواس پرهیز نمایید ، این کار موجب تقویت عملکرد شما خواهد شد.

چیز جدیدی یاد بگیرید

تقویت حافظه

نوروپلاستیسیته به تغییرات ساختاری در مغز گفته می شود که با یادگیری مهارتهای جدید قابل ایجاد است.

یادگیری مطالب جدید موجب تشکیل سیناپس های جدید خواهد شد. مثلا رانندگان تاکسی در لندن قسمت خلفی هیپوکامپ که در نقشه برداری آدرس های شهر نقش دارد بزرگتر از جمعیت عمومی است.

می توانید یک زبان جدید بیاموزید یا سفالگری و کار هنری دیگری را شروع کنید  یا هر کار جدیدی که بتواند مغز شما را درگیر آموختن نماید.

کنجکاو باشید

کنجکاوی کودک


همواره طرز فکر خود را بطور دینامیک پرورش دهید و از جمود فکری بپرهیزید.

 یکی از نشانه های دینامیک بودن فکر کنجکاوی است و این که از خود بپرسید هر چیزی چگونه می تواند از این که هست بهتر شود. 

این روش موجب شکوفایی خلاقیت های شما می شود. نشانه دیگر آن ” پذیرا” بودن است. ذهنتان را برای پذیرش ایده های نو باز بگذارید.

همفکری کنید

همفکری با دیگران باعث افزایش انعطاف  پذیری فکری و کمک به حل مساله و اموختن روش های نوین حل مساله و خلاقیت خواهد شد.با همکاران، هم کلاسی ها و دوستان خود هم فکری نمایید.

این امر هوش هیجانی و هوش اجتماعی شما را نیز تقویت خواهد کرد.

 حصار منطقه راحتی خود را بشکنید

کارهای تازه و جدید را امتحان کنید و از حصار عادتها خارج شوید. 

مثلا اگر همیشه به امتحان کردن اسکی فکرکرده اید و تا به حال اقدام نکرده اید بد نیست بدانید که امتحان کردن تفریحات جدید به نوروپلاستیسیته کمک می کند و در عین حال سیستم دوپامینرژیک  ( سیستم پاداش و لذت)مغز را تقویت می نماید. 

 مهارتهای خود را به دیگران آموزش دهید

وقتی اقدام به اموزش به دیگران می کنیم، مطالب اموخته را مرور می کنیم و حتی اموخته های خودمان را کامل تر و سازمان یافته تر خواهیم نمود.

ماهر شوید

یک فن یا تفنن را انتخاب کنید و با تمرین و تکرار در آن سرامد و ماهر شوید. 

از بازی تنیس تا برقراری ارتباطات و ایجاد شبکه اجتماعی. در یک مطالعه که اخیرا در ژاپن  بر روی 50 هزار فرد بالای 65 سال انجام شد نشان داده شد که افزایش تعداد تفنن ها با کاهش خطر دمانس همراه است.

 به یک گروه موسیقی ملحق شوید

نواختن یک ساز به بهبود حافظه کاری کمک می کند و البته وقتی این کار بطور گروهی انجام می شود موثرتر خواهد بود.

نقش موسیقی در افزایش هوش

 به اندریافت های سریع خود توجه کنید

این اصطلاح را عموما وقتی به کار می برند که اطلاعات محیط پیرامون بطور ناخوداگاه سریع تر از وقتی که اگاهانه به انها فکر می کنیم پردازش می شوند. 

مثلا ممکن است قصد خرید یک فریزر داشته باشید و در کاتالوگ آن هم انواع مزایا برای آن بر شمرده شده باشد اما حسی به شما نهیب می زند که ان را نخرید. 

به این کلیدها توجه داشته باشید اگرچه توصیه نمی کنیم همه تصمیم گیری های خود را بر مبنای انها قرار دهید.

 وقایع روز را مرور کنید

در مرور وقایع روز ممکن است روش های بهتر حل مساله به ذهنتان برسد و بتوانید در آینده از آنها استفاده نمایید. و چون روش های حل مساله در اینده را به تدریج می اموزید از اضطراب در شرایط چالش زا پیشگیری و پرفورمانس شما را بهتر خواهد کرد.

انچه برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید است.

رژیم های غذایی غنی از امگا 3 – فیبر – ویتامین ها – پروتیین: گردو، ماهی، انواع توت ها، کلم پیچ  در برنامه غذایی خود بگنجانید

تغذیه و حافظه

                                                                                                                                             

مدیتیشن

 بطور ساده تمرکز بر دم و بازدم و توقف فکرهایی که به یکباره وارد ذهن می شوند و تمرکز مجدد بر تنفس داشته باشید.

ورزش منظم

به طور منظم ورزش کنید تا تمرکز و شادابی بیشتری داشته باشید.

ورزش و حافظه


به اشتراک گذاری مطلب

در خبرنامه عضو شوید و آخرین مطالب را دریافت کنید.

بیشتر بدانید

بیماری های سیستم عصبی

راهکارهای عملی در بهبود علایم شایع آلزایمر

در این مقاله قصد داریم شایعترین علایم بیماری آلزایمر را شرح دهیم. از آنجایی که مراقبت و نگهداری فرد مبتلا نیازمند دانش و آگاهی و

لرزش دست ناشی از دارو

اکثر افراد لرزش دست رو تجربه کرده اند. مثلا دقت کردید زمانی که استرس و اضطراب دارید یا بعد از مصرف قهوه دچار لرزش دست