سردرد یک طرفه مداوم

Hemicrania Continua یک اختلال سردرد اولیه نادر است که برای اولین بار توسط Sjaastad و Spierings شناسایی شد. .Hemicrania continua با سردرد مزمن مداوم یک طرفه مشخص می شود که اغلب در طی یک روز کاهش می یابد و از بین می رود. سردرد یک طرفه مداوم برای بیش از ۳ ماه باید وجود داشته است.

بدتر شدن با علائم اتونوم ،مانند اشکی، قرمزی ملتحمه، احتقان بینی، آب ریزش بینی، ادم پلک، پتوز(افتادگی پلک) یا میوز(کوچک شدن مردمک) همراه است. ممکن است احساس بی قراری  یا تشدید درد با حرکت وجود داشته باشد. سردرد مداوم یک طرفه یک پاسخ واضح و عالی به ایندومتاسین دارد. شکل مزمن یا بی وقفه همی کرانیا کانتینیو ۸۰ درصد موارد را شامل می شود و فرم اپیزودیک (دوره ای) ۲۰ درصد موارد را تشکیل می دهد که در تضاد با سردرد خوشه ای است که در آن شکل اپیزودیک( دوره ای) غالب است.

سردرد مزمن

ویژگی های بالینی سردرد یک طرفه مداوم

زمانی که بیمار با سردرد یک طرفه مزمن مراجعه می کند، باید سردرد همی کرانیا را در نظر گرفت. به طور معمول، در سردرد یک طرفه مداوم داروهای پیشگیری از میگرن مفید نیستند، اگرچه حساسیت حسی میگرنی، مانند فتوفوبیا (حساسیت به نور)و صدا هراسی، در سه چهارم بیماران دیده می شود.

تشخیص های افتراقی سردرد یک طرفه مداوم

سردرد یک الگوی موج‌دار در طول روز دارد. در سردرد همی کرانیای حمله‌ای حملات کوتاه‌تر هستند. در میگرن که حملات طولانی‌تر هستند و به تریپتان پاسخ می‌دهند، . سردرد همی کرانیا پاسخ به تریپتان نمیدهد.

مانند همی کرانی حمله ای باید اختلال هیپوفیز را در نظر داشت و ام آر آی با نماهای هیپوفیز را باید درخواست داد. به دنبال آدنوم (تومور خوش خیم) باید باشیم. همچنین آزمایشهایی برای اختلال عملکرد هیپوفیز در تشخیص بسیار کمک کننده است.

درمان

از یک شرح حال و معاینه دقیق، می توان برای درمان سردرد یک طرفه اقدام کرد. ایندومتاسین بسیار در کنترل این سردرد موثر است. همچنین سردرد یک طرفه مداوم   به تحریک غیر تهاجمی عصب واگ پاسخ خوبی میدهد.

جمع بندی

اختلالات سردرد پاسخ‌ دهنده به ایندومتاسین، به‌ویژه همی کرانیای حمله‌ای و همی کرانیا مداوم( سردرد یک طرفه ) بهبود بالینی قابل توجه در صورت شناسایی و درمان با ایندومتاسین را به دنبال دارد.

نکات کلیدی

  • برخی از اختلالات نادر سردرد پاسخ بسیار خوبی به ایندومتاسین دارند.
  • ایندومتاسین فشار داخل جمجمه را کاهش می دهد، که ممکن است یک اثر بالینی مثبت کاذب و غیر پایدار در بیماران با افزایش فشار داخل جمجمه داشته باشد.
  • ایندومتاسین می تواند سطح لیتیوم را در صورت مصرف همزمان  افزایش دهد.
  • سردرد یک طرفه حمله ای با حملات کوتاه مدت سر درد کاملاً یک طرفه با علائم اتونوم مشخص جمجمه و پاسخ مطلق به ایندومتاسین مشخص می شود.
تشخیص تومور مغزی
  • بیماران مبتلا به سردرد یک طرفه حمله ای یا همی کرانیا مداوم  باید تحت MRI مغز قرار گیرند تا آدنوم هیپوفیز(تومور خوش خیم) رد شود.

به اشتراک گذاری مطلب

در خبرنامه عضو شوید و آخرین مطالب را دریافت کنید.

بیشتر بدانید

سردرد

سردرد یک طرفه

سردرد یک طرفه مداوم Hemicrania Continua یک اختلال سردرد اولیه نادر است که برای اولین بار توسط Sjaastad و Spierings شناسایی شد. .Hemicrania continua با

بیماری ها

جدیدترین درمان پارکینسون

بیماری پارکینسون درمان قطعی ندارد، اما داروها می توانند به کنترل علائم کمک کنند. داروها اغلب تاثیر بسیار خوبی در کنترل علایم دارند. هنگامی که